MASTER DATA EXPERT & DATA ANALYST l 📍 Mechelen
Wij zijn Products&Brands Group, we zijn actief als specialist in verkoop, marketing en distributie van zowel merken als producten, binnen de Benelux, dit voor zowel de retail, groothandelaars, foodservice bedrijven als industrie. We zijn een 100% onafhankelijk bedrijf, actief in de Benelux in zowel gekoelde voeding, niet-gekoelde voeding als non-food merken en producten. We dragen actief bij aan de ontwikkeling en het bouwen van de merken van onze leveranciers en producenten door hen in alle kanalen (retail, food service en online) te vertegenwoordigen. We zijn ook een specialist in voedingsproducten voor industrie, met expertise in vooral de tomaten-, olie- en pasta-categorie.
Functie
We zijn op zoek naar een gemotiveerde en getalenteerde Master Data Expert & Data Analist om ons team te versterken. In deze functie speel je een cruciale rol in het ondersteunen van onze verkoopactiviteiten en het genereren van waardevolle inzichten uit gegevens om de commerciële prestaties van Products & Brands Group te verbeteren.
Als Master Data Expert ben je verantwoordelijk voor het registreren en het beheren van de referentiegegevens, d.w.z. de belangrijkste gegevens van een organisatie met betrekking tot onze verkochte producten, klanten, leveranciers, contract condities, tarieven, kortingen, prijzen, enzovoort. De voornaamste rol van een master data manager is het opzetten van een governance in het beheer van de belangrijkste data van een onderneming. Door middel van een reeks technieken, instrumenten en processen is het hun missie om ervoor te zorgen dat alle referentiegegevens van een organisatie identificeerbaar, betrouwbaar en bruikbaar zijn voor alle afdelingen van het bedrijf.
Als Data Analist ben je verantwoordelijk voor het verzamelen, analyseren en rapporteren van verkoopgegevens en andere relevante gegevens zoals distributie en prijszetting om de sales, marketing en field sales teams te ondersteunen bij het nemen van geïnformeerde beslissingen. Je levert inzichten aan die bijdragen aan het behalen van onze bedrijfsdoelstellingen. Jouw expertise in dataverwerking en -analyse zal een cruciale rol spelen bij het identificeren van kansen voor groei en efficiëntie binnen Product & Brands Group.
Verantwoordelijkheden
- Artikelcreatie en – onderhoud in SAP
- Klantcreatie en klantonderhoud in SAP
- Verwerking van contractuele afspraken met onze leveranciers en klanten: Tarieven, prijzen, kortingen en (variabele) promo’s in SAP
- Creditnota prijsverschillen verwerken
- Jaarakkoorden, ZPUB/ZPUD, voorschotfacturen, creditnota’s voor uitgestelde kortingen verwerken
- Masterdata productinfo verwerken met GS1
- Maandelijkse of periodieke klantrapporten updaten
- Data-analyse en rapportage: Insights & rapporten creeren vanuit Nielsen, Liveramp, Enlight, GFK, IRI,… retailer databases. Vrzamel, consolideer en analyseer verkoopgegevens, marktgegevens en andere relevante datasets om trends, patronen en prestaties te identificeren. Genereer regelmatig rapporten en dashboards om het management en de field sales teams te voorzien van inzichtelijke informatie voor strategische besluitvorming, zowel op wekelijkse, maandelijkse als op kwartaal basis.
- Field sales ondersteuning: Werk nauw samen met het field sales team om hun behoeften aan gegevens en analyses te begrijpen en oplossingen te bieden om de verkoopprestaties te verbeteren. Bied ondersteuning bij het opstellen van salesplannen, het in kaart brengen van klanttrajecten en het identificeren van verkoopkansen.
- Gegevensbeheer: Zorg voor de nauwkeurigheid en integriteit van de gegevens door regelmatige uploads, controles en correcties uit te voeren. Implementeer effectieve methoden voor gegevensverzameling en gegevenskwaliteit om de betrouwbaarheid van analyses te waarborgen.
- Inzichten en aanbevelingen: Vertaal complexe gegevens naar begrijpelijke inzichten en aanbevelingen die het management en de field sales teams ondersteunen bij het nemen van strategische beslissingen. Identificeer groeikansen, markttrends en concurrentieanalyses om het concurrentievermogen van het bedrijf te vergroten.
- Cross-functionele samenwerking: Werk samen met interne belanghebbenden, zoals marketing, field, sales en supply, om gegevens en inzichten te delen die bijdragen aan de optimalisatie van bedrijfsprocessen en het behalen van gedeelde doelstellingen.
Profiel
- Bachelor- of masterdiploma in statistiek, bedrijfskunde, economie, informatica of een gerelateerd vakgebied.
- Bewezen ervaring in gegevensanalyse, bij voorkeur binnen een FMCG-omgeving.
- Uitgebreide kennis van dataverwerkings- en analysehulpmiddelen zoals Excel, Nielsen, Enlight+, Euromonitor. Ervaring met programma’s zoals SG1, SQL, Access, Deduco, Click, is een plus.
- Sterke analytische vaardigheden en het vermogen om complexe gegevens te vertalen naar bruikbare inzichten.
- Uitstekende communicatievaardigheden om analyses en aanbevelingen duidelijk te presenteren aan stakeholders.
- Teamspeler met het vermogen om effectief samen te werken met verschillende afdelingen.
- Proactieve houding en het vermogen om zelfstandig te werken en initiatief te nemen.
- Nauwkeurig, gestructureerd, stressbestendig, po-actief, zelfstandig & teamplayer.
- Je spreekt en schrijft vlot Nederlands en Frans. Engels is een pluspunt.
Extra
- Als Master Data Expert en Data Analyst bij Product & Brands Group krijg je de kans om een belangrijke bijdrage te leveren aan ons succes en groei. We bieden een stimulerende werkomgeving waarin je je vaardigheden kunt ontwikkelen en je carrière kunt uitbouwen.
- Je komt terecht in een ambitieuze firma met een informele bedrijfscultuur.
- Er wacht jou een uitdagende en gevarieerde functie met veel verantwoordelijkheid met een competitief salarispakket.
- Hospitalisatie- en groepsverzekering.
- Glijdend uurrooster.
Solliciteren